16 juni 2008

30 days of night (2007)


En vampyrskräckis med tonvis av blod, samt flickfavoriten Josh Hartnett.

Handlingen utspelar sig en en liten ort i Alaska vid namn Barrow, det är minus 25 grader ute och solen är på väg att gå ner för att sen inte gå upp förns om 30 dagar. Något som händer varje år. Men just denna sista dagen med sol händer det ett antal mystiska saker som att alla slädhundar dödas, alla telefoner eldas upp och det finns inget sätt att ta sig till eller från staden. När mörkret sen har lagt sig dyker det upp ett helt gäng med lustiga figurer som mumsar i sig den enna efter den andre av stadens invånare.

Eftersom jag är ensam i hushållet om att vilja se vampyrfilmer och liknande filmer så var det antagligen inte den bästa tidpunkten på dagen jag såg denna filmen, sen eftermiddag. Den hade nog gjort sig bättre lite senare på kvällen och då helt skall det vara mörkt ute, men jag blev ändå riktigt underhållen av denna filmen. Filmen inleds med en mindre presentation av de olika invånarna i staden och då främst en presentation av staden sheriff Eben som spelas av Josh Hartnett, samt att man får en väldigt kort inblick i en så klassisk kärleksaffär som ett bröllop som håller på att spricka, men man anar redan i början att det skall lösa sig, så typiskt! När väl solen gått ner för sista gången på 30 dagar dyker de olika vampyrerna upp, i början går det ganska långsamt för att sen eskalera till ett krig på satdens gator, men vapen biter inte på dessa trevliga festprissar. Fotot i filmen är helt mästerligt, det jag fastnade mest för var en scen där det är helikopterbild över staden och man ser allt och det s å himla snyggt gjort. Ljudet höjer också filmen väldigft mycket, det är precis lagom med musik och på rätt ställen, och bakgrundsljud som pistolskott och skrik är verkligen stämmningshöjande. Själva handlingen är inte så mycket att diskutera, det är en vampyr/slasher film, mycket mer än så är det inte, så en del händelser är väldigt förutsägbara. Om jag skulle våga mig på en jämförelse med till exempel "I am legend" med Will Smith tror jag att den är mer riktad till en bredare publik, medan denna är mer tilltalande för filmtittare som gillar att se på vampyrer och dylikt, så för mig vinner "30 days of night". Helt enkelt en bra film att krypa upp i soffan med!

Betyg: 8/10