24 juni 2008

Seven (1995)

En av de bättre filmerna som finns att se enligt mig, en riktigt spännande thriller/action/kriminalare, ja denna film innehåller det mesta!

Filmen inleds med att en ny polis vid namn David Mills (Brad Pitt) kommer till en helt ny stad full med mord och andra grymheter. Han blir placerad tillsammans med William Somerset (Morgan Freeman). Tillsammans kommer de till en brottsplats där det ser ut som det är en man som helt enkelt ätit sig ihjäl, men det visar sig snart att det är ett mord och han har blivit tvångsmatad till döds. Snart dyker det upp fler mystisk mord, en advokat har blivit mördad och på golvet har det skrivits "Greed" (girighet) med blod på golvet. Efter det visar det sig att det första mordet är mer mystiskt än vad det verkade för i den ihjälmatade mannens lägenhet har det skrivits "Gluttony" (frosseri) med fett bak kylskåpet. Det tar inte lång tid innan de två kriminalpoliserna luskar ut att dessa två mord är bara de första i en serie på sju som alla utgår från de sju dödssynderna, frosseri, girighet, högmod, vällust, avund, lättja och vrede. Det blir en intensiv jakt på den mystiske mördaren, men de kommer allt närmre, kanske för nära....

Som jag skrev i inledningen är detta en av de bästa filmerna jag har sett. Jag har svårt att säga om jag tycker att den är den bästa eftersom det kan variera beroende på vilket humör man är på. Men jag rankar den som en av de bästa. Den är spännande rakt igenom hela filmen och man vill verkligen veta vem det är som är mördaren till dessa hemska men ändå så kreativa morden. Handlingen riktigt bra och det känns som om allt som är med i filmen har relevans för dess handling, vilket gör att inget känns onnödigt. Allting förmedlas på ett väldigt mörkt men ändå mycket verklighetstroget sätt. Allt detta gör att man fastnar framför TV:n och vill se färdigt den så snabbt såom möjligt. Som med de flesta filmer så är den bäst första gången man ser den. Men nu var det något år sen jag såg den sist vilket gör att man inte har full koll på allt som kommer att hända och det blir extra spännande. En film jag starkt rekomendera för alla filmtittare!

Betyg: 9/10